Blog 3! - Reisverslag uit Heerde, Nederland van Bart Besselsen - WaarBenJij.nu Blog 3! - Reisverslag uit Heerde, Nederland van Bart Besselsen - WaarBenJij.nu

Blog 3!

Door: Bart

Blijf op de hoogte en volg Bart

25 Oktober 2015 | Nederland, Heerde

Hoi! Welkom op m’n derde blog. Leuk dat je hem leest! Vorige week heb ik niets geplaatst, waardoor ik nu probeer om te vertellen wat we de laatste twee weken gedaan hebben. Week drie(vorige week) stond het vaderhart van God centraal. Ik vond het een fijne en leerzame week doordat de stof gericht was op de relatie met God.

Hoogtepunten deze week waren de open dag, waarbij familie en vrienden een dagje mee konden draaien, en het Love Feast. Dit was een maaltijd op vrijdagavond, waarbij iedereen nette kleding aanhad en er een 3-gangen diner werd geserveerd. Zie foto’s! De bedoeling van de maaltijd was om God te eren. Het stamt af van de Sabbatsviering van de Joden, die doen dit iedere vrijdagavond. Vrijdagochtend werd er door de groep ook over mij geprofeteerd. Dit hield in dat iedereen in een cirkel stond en aan God vroeg wat Hij wilde zeggen over een persoon. De gedachten zouden gaan over de persoon die aangetikt werd door de spreker. Ik was die persoon. Het waren woorden van bemoediging maar ook woorden die aanzetten tot actie.

“Afgelopen week stond in het teken van de thema’s “Vreze des Heeren” en “Identiteit”. Met name de lessen over identiteit spraken me echt aan. Mijn identiteit wordt niet bepaald door wat anderen van me denken, maar hoe God me ziet.
Maandag mocht ik preken voor m'n smallgroup. Ik vond dit leuk om te doen. Het was tien minuten, ik heb gepreekt over Jeremia 2. Kern van de boodschap is dat wanneer je je continu met onnuttige dingen bezig houdt, je zelf ook onnuttig wordt. Zelf ervoer ik dit in mijn leven met het spelen van een spel op de computer, Football Manager, surfen op het internet en het teveel bezig zijn met voetbal, zoals voetbalnieuwswebsites afstruinen. Deze minipreek was een voorbereiding op de outreach, ik kreeg goede feedback waardoor ik zeker dingen opgestoken heb.

Donderdagavond vertelde de spreekster dat iedereen in leugens gelooft die niet waar zijn. Ik heb de volgende leugens opgeschreven:
- Ik mag geen fouten maken
- Ik ben niet goed genoeg

Vervolgens moesten we de leugens op een spiegel schrijven. 's Avonds heeft iedereen 1-voor-1 afstand genomen van de leugens door de spiegel kapot te slaan met een hamer. Daarna heb ik gedeclareerd dat:
- Ik mag fouten maken
- Ik ben goed

Ik denk dat dit een mooi begin is van een nieuwe fase in m'n leven, waarin niet meer alles afhangt van presteren maar ook van genieten. Bijvoorbeeld niet meer van presteren in Gods koninkrijk of sport, maar juist genieten van God en van sport. En van alle andere dingen.

Afgelopen vrijdag zijn we weer bij het asielzoekerscentrum geweest en hebben daar de hele middag gevoetbald. Het was erg leuk, vooral omdat we nu ook gesprekken aan konden knopen met vluchtelingen.

Aankomende week gaan we naar Amsterdam toe. Hier zie ik erg naar uit. Het zal bestaan uit een combinatie van les en evangelisatie. We gaan in Amsterdam op pleintjes voetballen met jongeren en hopen daarna het gesprek aan te kunnen gaan. Verder krijgen we dinsdag een rondleiding door het centrum van Amsterdam met daarin informatie over de geschiedenis, met name ook op geestelijk vlak. Dit lijkt me erg interessant.

Ik heb verder nog twee samenvattingen gemaakt van de lesstof. Mocht je het interessant vinden, lees gerust verder:

Samenvatting stof week 3:
“Het thema deze week was “Het vaderhart van God”. Wanneer je je pijn niet verwerkt, komt het in de pijntank. We proberen vervolgens de pijn te onderdrukken. Het verschil tussen vruchtbaar en succesvol is dat vruchtbaar blijft doorgaan, ook al ben je niet meer in leven. Succes is het doe-gedeelte, vruchtbaar is wie we zijn. Vaak is de reden van moeilijkheden dat we het zicht verliezen op het werk van God. Focus je op God i.p.v. de dingen die je moet veranderen. Er zijn vier emotionele basisbehoeften:
- Onvoorwaardelijke liefde die uitgedrukt wordt. Er zijn GEEN voorwaarden aan de liefde van God.
- Behoefte voor bevestiging en geprezen worden. Anders ga je altijd op zoek naar de bevestiging van anderen.
- Veilig en getroost voelen.
- Een doel in het leven.

Dankbaarheid is iets dat we kunnen trainen. Waar je je aandacht op richt, krijg je een openbaring over. Aandacht richten op God als Vader. God is transcedent, groter dan al het andere. De manier waarop we naar God kijken beïnvloedt de manier waarop we leven. In de westerse wereld werken we om rust te krijgen. Om Gods koninkrijk leidt rust tot vruchtbaarheid, werk. Jezus wist dat Hij genoeg was, Hij wist wie Hij was in de Vader. Jezus kwam met een nieuwe boodschap: God als Vader. Jezus is het raam waardoor we kunnen kijken om te weten wie de Vader is. God kijkt naar ons en kijkt naar onze waarde, niet de staat waarin we verkeren! Levensheiliging is dat we deel uit willen maken van de driehoek Vader-Zoon-Heilige Geest. Zonde verwoest de schoonheid. Johannes 14:2-3. In alles wat Jezus deed probeerde Hij ons te betrekken in de relatie met de Vader. We hebben een keuze: Gods liefde aanvaarden of afwijzen.

Vergeving leidt tot vrijheid. Vergeving helpt om te genezen. De littekens herinneren ons aan de vergeving in Christus. Deel van het vergevingsproces is te rouwen. Door dankbaarheid voor dingen ontlopen we depressies. Trots weerhoudt ons ervan open te zijn.

De focus van Jezus’ leven was om een relatie te hebben met de Vader. We moeten ons niet focussen op wat Jezus deed, maar op waar Hij op gefocust heeft. Als je een relatie met de Vader hebt zal je altijd thuis zijn. Zonder Jezus kun je niet tot de Vader komen. Als je stopt bij het kruis, stop je bij de deur.

Ik ben een zoon die soms zondigt. Mijn identiteit ligt in wie ik ben in Jezus. Niet weten dat we geliefd worden leidt tot onrust. De liefde van God leidt tot rust. Adoptie is een belangrijk thema in het Nieuwe Testament. We hebben het hart van wezen door de zondeval. Onze cultuur, maatschappij zegt ons dat we niet goed genoeg zijn. Er is een muur tussen ons goede en slechte gedeelte. God wil in ons slechte gedeelte komen. Genezing begint erbij dat NIETS me kan scheiden van de liefde van God. Geestelijke adoptie rekent af met schaamte. Sterke identiteit leidt tot sterke actie. Het maakt niet uit waar je heengaat, maar dat je op reis bent. Vergelijk jezelf niet met anderen, maar geniet van de tocht die je samen met God maakt. Hou jezelf verder in de gaten. Denk ik positief of negatief. Positief is God, negatief is satan. God kan de omstandigheden waarin je je bevind gebruiken om zichzelf te openbaren.”

Samenvatting stof week 4:
De lesstof van deze week bestond uit twee delen. Het eerste deel was “Vreze des Heeren”. Een goede Bijbeltekst hierbij is Psalm 25:14, Vertrouwelijk gaat de Heere om met wie Hem vrezen, Zijn verbond maakt Hij hun bekend. Als je je houdt aan de regels van je aardse ouders, zal je hun volledige liefde zien. God is hetzelfde. Hij houdt van ons, maar pas als we volledig gehoorzamen kunnen we echt Zijn liefde zien. Het hart achter God volgen is het leven omarmen. Vreze des Heren bestaat uit vijf onderdelen: Ontzag, eerbied, erkenning, richtlijn, awestruck(vol ontzag). Hoe zien wij God? Als een reserveband die we alleen gebruiken wanneer we nood hebben? Of als het belangrijkste onderdeel van ons leven? Wanneer het betalen te gemakkelijk gaat, verliest het offer haar waarde. Maleachi laat zien dat God wil dat we altijd bij Hem komen, niet alleen wanneer we Hem nodig hebben. De vreze des Heeren is een uitnodiging van liefde. Het is moeilijk om geloof en ervaring te scheiden. Wij zoeken Christus niet, maar Hij zit ons achterna. Belangrijk is dat was je vreest, je God zal zijn. Jezus zegt in Jesaja 11 dat zijn focus de vreze des Heeren is. Zonde wil de relatie tussen mij en God/anderen verstoren. Alle geboden zijn gericht op het liefhebben van God & onze naaste.
Het tweede deel ging over “Identiteit”. Het gaat er niet om wie ik ben, maar van wie ik ben. Ik ben Bart, een kind van God. Dat bepaalt m’n waarde. God heeft ons gemaakt naar Zijn evenbeeld. Het was de bedoeling dat we de aarde bestuurden. Satan wist dat en daarom verleidde hij de mensen voor hem te buigen. Jezus was de enige die niet voor satan boog. Daardoor kregen de mensen de autoriteit terug. Adam en Eva hadden God niet geraadpleegd. Ze handen onafhankelijk, zonder God. God heeft echter wijsheid en raad. Andere mensen proberen ons dingen wijs te maken. Onafhankelijkheid is een disconnection with God! Daardoor mis je de intimiteit. Satan lokte de mensen naar wantrouwen in God toe. De mensen hadden daardoor de wet nodig(Rom. 5:13) omdat ze waren disconnected met God. Gods focus lag echter op de verzoening in Zijn Zoon Jezus. Jezus is het eeuwige offer voor de zonde. Het oude verbond bestond uit dat wij ergens voor moesten betalen. Het nieuwe is dat Jezus Christus betaalde.(GENADE) Denken dat we kunnen betalen voor onze zonde is trots. 1 Korinthe 6:11 zegt dat toen Jezus stierf, we schoongewassen zijn en gerechtvaardigd. Het was volkomen volbracht! Justified: Just if I never sinned. Als we geloven dat we Zijn offer nodig hebben, zijn we gered. Wij zijn Gods meesterwerk. Onze staat bepaalt niet wie we in Gods ogen zijn! Efeze 2:6 en 3:10-12 bepalen onze positie.”

Thanks for reading!

Bless

  • 26 Oktober 2015 - 14:06

    Rina Ten Broek:

    Wat fijn om te lezen hoe het je vergaat op de DTS. Er staan mooie waarheden in je tekst. Vooral dit stukje:
    "Vergeving leidt tot vrijheid. Vergeving helpt om te genezen. De littekens herinneren ons aan de vergeving in Christus. Deel van het vergevingsproces is te rouwen. Door dankbaarheid voor dingen ontlopen we depressies. Trots weerhoudt ons ervan open te zijn. " raakte me erg. Prachtig hoe je jezelf hebt toegesproken in de spiegel. Weet dat je van waarde bent, een parel in Gods hand! Be blessed!

  • 26 Oktober 2015 - 18:17

    Gerdien Van De Vliert:

    Hallo Bart. Wat leuk dat we weer even met je "mee mochten reizen". Goede tijd in Amsterdam gewenst. Groet van ons allen. Adieu!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bart

Actief sinds 03 Okt. 2015
Verslag gelezen: 410
Totaal aantal bezoekers 6964

Voorgaande reizen:

29 Juni 2016 - 17 Oktober 2016

School of the Kingdom

03 Oktober 2015 - 04 Maart 2016

Football DTS

Landen bezocht: