Blog 2! - Reisverslag uit Heerde, Nederland van Bart Besselsen - WaarBenJij.nu Blog 2! - Reisverslag uit Heerde, Nederland van Bart Besselsen - WaarBenJij.nu

Blog 2!

Door: Bart

Blijf op de hoogte en volg Bart

12 Oktober 2015 | Nederland, Heerde

Goedenavond!

Allereerst wil ik iedereen danken voor de berichten bij m’n vorige blog, de whatsappjes en de mails. Leuk!

Afgelopen week stond in het teken van het horen van Gods stem en voorbede. De spreker was John Bills. De samenvatting van de lesstof:
“De Israëlieten hadden afgoden uit Egypte meegenomen. Deze afgoden stonden in de weg om Gods aangezicht te zoeken. Tot op welke hoogte hebben we ons leven aan God gegeven? Eigen wil maakt problemen en moet gebroken worden. God verlangt ernaar om met ons te communiceren. God is als de radiogolven. Overal is Zijn stem aanwezig. We moeten gehoorzamen zodat God Zijn werk kan doen. Kijk hierbij uit voor eigen, menselijke overwegingen. Een psalm schrijven helpt en bestaat uit drie delen. Pour out your heart, rememberance en declaration. De Geest van God woont in mij om ons op te wekken, om leven te geven. Realiseer ik me hoeveel verandering ik kan brengen? Soms zijn de ketenen die voorkomen dat we vrij worden meer psychisch dan fysiek. Voorbede betekent in de bres staan. Je kunt niet voor jezelf voorbede doen. Een onderdeel van voorbede is dat we op zoek gaan naar het onbekende van God. De Heilige Geest laat ons dingen zien die wij niet weten. God heeft de mensen gemaakt om Hem lief te hebben. Het doel van voorbede is voor een specifieke groep te bidden. Verder helpt voorbede om God beter te leren kennen.“

Afgelopen dinsdagavond hadden we les en hierin was de opdracht om onze eigen psalm te schrijven. Dit vond ik erg bijzonder om te doen. Een psalm bestaat ruwweg uit drie delen:
1. Pour out your heart
2. Rememberance
3. Declaration

Het horen van Gods stem vond ik erg lastig. Ik ben erachter gekomen dat ik vooral met mijn verstand geloof. Mijn hart blijft daar nog bij achter. Dit leidde soms tot frustraties. Vrijdagochtend hebben we met elkaar voorbede gedaan. Hierbij is het belangrijk Gods wil te zoeken. Het doel was om stil te worden voor God om erachter te komen wat God op Zijn hart heeft, waarvoor wij kunnen bidden. Uiteindelijk kwamen we uit op de Oeigoeren, een stam in China. Het was mooi om de principes van voorbede in de praktijk te kunnen brengen.

Donderdagavond hebben we in Apeldoorn geëvangeliseerd. We hadden de vraag: Waar vind jij hoop? Ik heb drie mooie gesprekken mogen voeren en ik merk dat ik het steeds leuker begin te vinden achter de drijfveren van de ander te komen en ook te mogen getuigen van mijn eigen drijfveren. Verder vind ik het ook mooi om te getuigen wat God heeft gedaan in mijn leven en dat Hij een relatie aan wil gaan met de mensen. Wij zijn gemaakt om een relatie aan te gaan met de Schepper, Hij wil niets liever.

Vrijdagmiddag zijn we bij een asielzoekerscentrum geweest. Toen we binnen kwamen lopen merkte ik een vreemde atmosfeer die ik moeilijk kon plaatsen. Meer als 90% van de bewoners is islamitisch wat hier waarschijnlijk voor zorgde. We zijn naar een straatvoetbalveld gegaan en hebben toen een toernooi georganiseerd met de jongeren daar(4 tegen 4). De meeste jongeren spraken nauwelijks Engels waardoor ik geen conversaties aan heb kunnen gaan. Het sporten samen zorgde echter voor verbroedering. Na het voetbal heb ik met een aantal kinderen tikkertje gedaan en dit was erg mooi. De kinderen komen allemaal uit oorlogsgebied en het was heerlijk een glimlach op hun gezicht te kunnen krijgen.

Wat ik geleerd heb:
De samenvatting van de lesstof is gebaseerd op de dingen die ik genoteerd heb in de lessen. Deze notities waren op mij van toepassing en zijn nieuwe inzichten die ik opgedaan heb. Het Bijbelvers uit Romeinen 8:11 was voor mij het belangrijkste leerpunt: ”En als de Geest van Hem Die Jezus uit de doden opgewekt heeft, in u woont, zal Hij Die Christus uit de doden opgewekt heeft, ook uw sterfelijke lichamen levend maken door Zijn Geest, Die in u woont.”

De kracht van de Heilige Geest is in iedereen die gelooft. In iedereen die opnieuw geboren is en iedere dag weer sterft aan de oude mens. De Heilige Geest van nu is dezelfde als in de dagen van Petrus, Paulus, Johannes etc. Hij kan dezelfde dingen doen als destijds en Hij zal dat doen.

Verder heb ik geleerd dat trots en onafhankelijkheid tussen mij en God staan. Ze verhinderen me Gods stem te horen. Dit valt samen met de tekst uit Spreuken 3:5-6. Deze tekst kwam een aantal keer op mijn pad in een week tijd.

Samuel hoorde Gods stem toen hij sliep. Hij kwam toen tot rust. Ik heb geleerd dat ik meer rustmomenten moet inbouwen om tot God te naderen. Bijvoorbeeld iedere dag een bepaalde tijd uittrekken om tijd met God te spenderen. Hij wil een relatie met me aangaan omdat Hij van me houdt. Hij ziet mij niet meer, maar Christus, Zijn geliefde Zoon.

Morgen hoop ik foto’s bij de blog te kunnen plaatsen!

Bless

Bart

  • 14 Oktober 2015 - 11:30

    Rina Ten Broek:

    Fijn te lezen dat je mooie gesprekken mag voeren met anderen. Het zou inderdaad fijn voor je zijn, wanneer het geloof vooral een zaak van je hart is. Want je hart staat voor het leven. Het is plezierig te lezen dat je een goede tijd doormaakt daar en dat je inmiddels al verschil hebt mogen maken in het leven van de jonge mensen om je heen. Wij bidden je Gods zegen toe en hopen dat je je omringd voelt door Zijn nooit aflatende liefde. Be blessed!

  • 25 Oktober 2015 - 16:09

    Betty VEs:

    Ha neef Bart.
    Knap van je dat je de straat op durft te gaan om te getuigen.
    Dat is best lastig.
    Vanochtend erge goeie preek gehoord over hoe als christen om te gaan met vluchtelingen.... Ik heb me wel een beetje zitten schamen, want moet bekennen dat mijn gedachten en woorden niet altijd van dien aard waren.... heb u naaste lief als uzelf.
    Dus maar weer goed dat ik vanochtend in de kerk zat....voor mij een wijze les.
    Het ga je goed.
    Leuk
    TBetty
    Hgr TBetty

  • 25 Oktober 2015 - 16:11

    Betty VEs:

    hierboven ging iets niet goed,
    leuk en 2X TBetty heb ik niet zo bedoeld aan het eind, haha.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bart

Actief sinds 03 Okt. 2015
Verslag gelezen: 273
Totaal aantal bezoekers 6968

Voorgaande reizen:

29 Juni 2016 - 17 Oktober 2016

School of the Kingdom

03 Oktober 2015 - 04 Maart 2016

Football DTS

Landen bezocht: